U3F1ZWV6ZTIxMzgzNDc4MzQ4X0FjdGl2YXRpb24yNDIyNDUzMDg1MTg=
recent
حصريات

Study of soil erosion risk in the basin of Northern Al-Kabeer river at Lattakia-Syria using remote sensing and GIS techniques

Study of soil erosion risk in the basin of Northern Al-Kabeer river at Lattakia-Syria using remote sensing and GIS techniques.

دراسة خطر انجراف التربة في حوض نهر الكبير الشمالي 

في اللاذقية- سورية

باستخدام تقنيات الاستشعار عن بعد و نظم المعلومات الجغرافية

M. Barakat                    منى بركات
I. Mahfoud                    ايلين محفوظ  
A.A. Kwyes             أيمن عبد اللطيف كويس


Mesopotamian Journal of Marine Science, Basrah University, 2014 Volume: 29 Issue: 1 Pages: 29-44 

Abstract
  
   Soil erosion is the most importantchallenge foragriculturepresently onthe Syrian coast, especially in areas close to rivers and lakes.This study is to produce a soil erosion risk map based on the COoRdination of Information on the Environment (CORINE) model for the Northern Al-Kabeer River, Lattakia Province.To achieve this objective, the first phase of the study evaluated the soil erosion potential, by estimating soil texture, soil depth and granulometry. Soil was classified according to its erosion potential. A soil erosion potential map was obtained from data on soil erodibility, erosivity and slope.A land cover map of the study area was produced and classified into two classes according to soil protection. A risk map of soil erosion was prepared from information on land cover and potential risk erosion classes obtained previously.The results showed that 2.47% of the study area is in high risk soil erosion areas, 22.18% in moderate risk areas, and 75.35% in low risk areas. The high risk erosion areas were mainly located in the center and northern location within the study area. This study also confirms that land cover is the highest determinant of soil erosion.Land cover accounted for 60.93% of the erosion risk.


Keywords Risk Water Erosion, Geographic Information System Al-Kabeer Northeren River, CORINE Methodology.


المستخلص 

  


إن خطر انجراف التربة من أهم المشاكل والتحديات التي تواجه العملية الزراعية في الساحل السوري في وقتنا الحالي, وخصوصاً المناطق المحيطة بالأنهار والتجمعات المائية. تهدف هذه الدراسة إلى تصنيف خطر الانجراف المائي للتربة, وتوضيح توزعه في الحوض الأوسط والأدنى لنهر الكبير الشمالي (محافظة اللاذقية), وذلك بالاعتماد على نموذج كورين. تم في المرحلة الأولى حساب عامل قابلية التربة للانجراف من خلال تقدير كل من قوام التربة, عمق التربة والنسبة المئوية للتغطية السطحية بالحصى، حيث تم تصنيف هذه الخصائص حسب درجة تأثيرها في انجراف التربة ومن ثم إعداد الخرائط التي توضح ذلك, ومن جهة أخرى تم حساب معامل الحت المطري وإعداد خريطة الانحدار في منطقة الدراسة وتحديد صفوفها وفقا لدرجة تأثيرها في انجراف التربة. كما تم إعداد خريطة الخطر المحتمل للانجراف بالاعتماد على مقاطعة جميع المعلومات التي توصلنا إليها من قابلية التربة للانجراف، عامل الحت المطري ودرجة الميل لمنطقة الدراسة باستخدام تقنيات نظم المعلومات الجغرافية (GIS). تضمنت المرحلة الثانية من البحث دراسة نوع الغطاء الأرضي (Land Cover) لمواقع الدراسة وتصنيفها إلى صفين حسب درجة الحماية التي توفرها للتربة، ثم أعدّت خريطة الخطر الفعلـي للانجراف بعد مقاطعة صفوف الغطاء الأرضي مع صفـوف الخطـر المحتمـل للانجـراف علـى كامل موقع الدراسة. أظهرت النتائج أن 2.47% من المساحة المدروسة تواجه خطر الانجراف الشديد, في حين إن خطر الانجراف كان متوسطا في 22.18%, ومنخفضا في 75.35% من المساحة المدروسة. إذ تركزت مناطق خطر الانجراف الشديد في وسط منطقة الدراسة وشمالها. كما أكدت الدراسة أن الغطاء الأرضي هو العامل الاكثر تأثيرا في انجراف التربة، إذ أدى الى خفض الخطر المحتمل الشديد للانجراف بنسبة قدرها 60.93%.
كلمات مفتاحية : خطر الانجراف المائي للتربة - نظم المعلومات الجغرافية - نهر الكبير الشمالي - نموذج كورين.


Full Text 
download    Click Here  Or   Click Here  

Or  Click Here

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة