برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية - كلية الآداب جامعة القاهرة

  برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية - كلية الآداب جامعة القاهرة 



هنتعرف في المقال دا على برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد بكلية الآداب ، جامعة القاهرة .. البرنامج الذي أحدث طفرة في مجال البرامج الخاصة وأحدث طفرة أيضا في مجالات المساحة ونظم المعلومات الجغرافية GIS 

برنامج أكاديمي متخصص تابع لكلية الآداب جامعة القاهرة ، وتحت مظلة قسم الجغرافيا العريق ويعتبر من أفضل وأنجح برامج الساعات المعتمدة بجامعة القاهرة .

سنعرض على حضراتكم في هذا المقال بعض تفاصيل برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية GIS فقط تابع القراءة للنهاية .

ليسانس المساحة


ليسانس المساحة ونظم المعلومات الجغرافية


المقال دا مخصص بالدرجة الأولى لطلاب الثانوية العامة ، فبعد ظهور نتائج الثانوية العامة تبدأ مرحلة التنسيق للقبول بالكليات والمعاهد الحكومية والأهلية والخاصة . وبلا شك تعد هي المرحلة الحاسمة في تحديد مصير كل طالب مصري ، سواء كان بالشعبة العلمية أو الشعبة الأدبية ، حيث يأمل الكل في تحقيق مجموع كبير والإلتحاق بالكلية التي يتمناها ، ولكن قد تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن ويلعب الحد الأدنى للتنسيق دورا سلبيا في تحديد المصير .


ولكن ليس الهدف من الموضوع هو التنسيق والحدود الدنيا ، ولكن الهدف هنا التحدث عن برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية او برنامج الساعات المعتمدة في المساحة بقسم الجغرافيا ، كلية الآداب، جامعة القاهرة .. في محاولة لتوضيح الأمر لأبنائنا الطلاب خريجي الثانوية العامة لفهم الصورة كاملة عن البرنامج ونظام الدراسة ومجالات العمل .


ما هو برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية ؟

هو برنامج تابع لقسم الجغرافيا بكلية الآداب - جامعة القاهرة إلى جانب مجموعة من البرامج الأخرى بالكلية مثل برنامج اللغة الصينية واللغة الفرنسية والأنجليزية والألمانية والعربية واللغات الشرقية  وغيرها ، وذلك في إطار تأسيس وتفعيل البرامج الخاصة بالكليات والجامعات الحكومية وبنظام الساعات المعتمدة وهو النظام الذي أصبح سائدا في كثير من البرامج والكليات .ويعد برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية هو الأول من نوعه بجمهورية مصر العربية .

طريقة الالتحاق ببرنامج المساحة ونظم المعلومات 

يشترط للالتحاق ببرنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية التحاق الطالب  بكلية الآداب في أي جامعة بمعنى.. ان تنسيقك يجي على أي كلية آداب في أي جامعة حتى لو كانت جامعة أقليمية . وسواء كان انتظام أو انتساب ، تقدر بعدها تقدم في برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد بجامعة القاهرة وبدون أي شروط أخرى ، التقديم بيتم الإعلان عنه من خلال موقع كلية الآداب ومن خلال صفحة على موقع التواصل الإجتماعي فيس بوك خاصة بالبرنامج ، وبيتم الإعلان عن الأوراق المطلوبة وطريقة التقديم كما في النموذج التالي : 


يمكنك ايضا متابعة صفحة برامج الساعات المعتمدة التابعة لكلية الآداب لمعرفة ومتابعة تفاصيل التسجيل والمصروفات وروابط الالتحاق وغيرها

المساحة ونظم المعلومات الجغرافية (الكريدت) بكلية الآداب جامعة القاهرة . التفاصيل الكاملة

بعد التقديم بيتحدد موعد للمقابلة الشخصية ، وغالبا المقابلة هتكون مع منسق برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية ، وبعض الاساتذة . وفي المقابلة هيتم اختبار قدراتك في الحاسب الالي واللغة الإنجليزية ودا من خلال أسئلة بسيطة جدا وفي الغالب المقابلة مع الطالب بتكون دقايق معدودة وكمان نسبة قبولك كبيرة جدا بتتخطى ال 95% لكن شرط انك تروح المقابلة في الموعد المحدد.


نظام الدراسة في برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية

الدراسة في البرنامج أربع سنوات وتحت مسمى ليسانس المساحة ونظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد ، ولكن المختلف أن الدراسة بنظام الساعات المعتمدة بمعنى ان هيتفتح قدامك المواد المتاح التسجيل فيها وانت بتحدد وتختار عدد المواد ونوعية المواد اللي هتدرسها وكل دا من خلال نظام الكتروني على موقع عن طريق اسم دخول ورقم سري خاصين بيك بتستلمهم بعد التقديم ، كمان فيه حاجه اسمها الفصول الصيفية او السمر كورس ودا بيكون غالبا في شعر أغسطس وبيتفتح علشان تقدر تسجل في مادة انت راسب فيها ويكون عندك فرصة تانية لاجتياز المادة وتطلع السنة اللي بعدها بدون مواد .


مواد برنامج المساحة ونظم المعلومات الجغرافية 

المواد اللي بتدرسها في البرنامج مواد متنوعة وشاملة ، بتجمع بين الجغرافيا والمساحة والجيولوجيا والعلوم والهندسة والحاسب الآلي واللغات كمان زي اللغة الإنجليزية ، والتركيز في البرنامج بيكون على مواد المساحة ونظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء ودا اللي بيتماشى مع اسم البرنامج على سبيل المثال بتدرس المساحة ، المساحة المستوية، المساحة الجوية ، ومباديء الخرائط ، وخرائط جيولوجية ، وخرائط توزيعات، وخرائط طبوغرافية ، بتدرس كمان نظم المعلومات الجغرافية ، ونظم معلومات جغرافية متقدمة، وتحليل مرئيات فضائية ، وصور جوبة ، كمان من مواد الجغرافيا هتدرس سكان وعمران وزراعة وصناعة وسياحة ومناخ وجغرافية بيئة وغيرها من المواد ..

باختصار فالبرنامج شامل وبيجمع بين مقررات مختلفة مع التركيز على المساحة والخرائط ونظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد علشان يؤهلك بشدة لسوق العمل في هذا المجال.


في النهاية هنجاوب على أكتر الأسئلة حول البرنامج وباختصار : 

١ . البرنامج من كام سنه ؟ 

البرنامج من ٣ سنين يعني حاليا مع بداية الدراسة هيكون فيه طلاب في السنه الرابعة أو المستوى الرابع 

٢. مصاريف البرنامج كام ؟

مصاريف البرنامج بتعرفها لما تروح كلية الاداب وبالتحديد إدارة البرامج الخاصة ولكن المصاريف في حدود 18000جنيه مصري ، قد تتغير هذه المصروفات وذلك بعد زيادة المصروفات الدراسية في اغلب البرامج ووصل بعضها إلى ٢٤ الف جنيها مصريا. 

٣. هل بادفع المصاريف مرة واحدة؟ 

لأ .. مصاريف البرنامج بتكون على قسطين أو جزئين ، مش هتدفعها كلها مرة واحدة ،يقوم الطالب بدفع المصروفات الدراسية على مرحلتين ، أي خلال الفصلين الدراسيين .

٤. مين بيدرس في البرنامج؟

بيدرس في البرنامج اساتذة كبار جدا في تخصصاتهم سواء في فروع علم الجغرافيا أو المساحة ، بيدرسلك اساتذة ودكاترة من قسم الجغرافيا بكلية الآداب جامعة القاهرة، واساتذة ودكاترة من هندسة ومن علوم ومن قسم إنجليزي .. وكمان معيدين بيكونوا معاك في العملي والسكاشن وبيكون ليهم دور كبير اوي .

٥. هل الدراسة كلها في المدرجات؟

لا طبعا .. انت بتدرس كمان في أماكن عامة وتتدرب على أجهزة مساحية وعلى خرائط ، أيوة بتدرب على أجهزة مساحية زي الميزان والتوتل استيشن وغيرهم كأنك في هندسة ، ممكن تتدرب في الحرم الجامعي أو في مكان خارج الجامعه.

٦. هل البرنامج صعب؟

طالما انت ملتزم بالحضور سواء محاضرات أو سكاشن عملية تدريبية هتكون ملم بشكل كبير بالمنهج ، كمان انت لو حابب المساحة والتخصص عموما دا هيساعدك كتير جدا وبالتالي مش هيكون صعب اطلاقا 

٧. بما ان فيه عملي هل فيه تكليفات؟

بعض المواد العملية بيكون فيها تكليفات بسيطة والتكليفات دي بيكون الغرض منها تدريبك بشكل كويس ، مثال رسم بعض الخرائط يدويا او على اللاب توب .

٨. هل لازم جهاز لابتوب؟

يفضل يكون معاك لابتوب خاص بيك ولكن مش شرط .  لان البرنامج موفر وحدة على أعلى مستوى والوحدة فيها أجهزة كمبيوتر بيتم تحديثها كل فترة وبتقدر تستخدم الأجهزة في التدريب وفي إعداد تكليفاتك.

٩. ايه فايدة البرنامج؟

البرنامج دا من أفضل البرامج على الإطلاق يكفي أنه بيؤهلك للعمل في مجالات كتيرة جدا ، على سبيل المثال شركات المقاولات العامة والخاثة مثل أوراسكم ، حسن علام ، المقاولون العرب، وكمان العمل أخصائي نظم معلومات جغرافية في الهيئات والوزارات مثل الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء، أو هيئة المساحة ، والعمل في هيئة الاستشعار عن بعد   ، والعمل في مجالات الطرق والسياحة والصناعة وغيرها ، كمان العمل في مجال التدريس أو أخصائي مساحة ، أو في هيئة الأرصاد الجوية . 

كمان البرنامج بيفتحلك مجالات كتيرة للعمل الحر مثل العمل كأخصائي نظم معلومات جغرافية، والعمل في رسم الخرائط ، وغيرها من المجالات.

١٠. هل للبرنامج برامج منافسة؟

في كل تخصص يوجد منافسين وأماكن اخرى ، ولكن من وجهة نظري فإن اسم جامعة القاهرة يكفي ، وشهادة وجودة تعليم ومتخصصون واساتذة ودكاترة على أعلى مستوى .

١١. هل حد هيدعمني ويفهمني ؟ 

طبعا .. فريق كبير جدا من أول عميد كلية الآداب، ومنسق البرنامج ، ومجموعة كبيرة من الدكاترة والمدرسين المساعدين والمعيدين .. بيجاوبوا على أسئلتك وبيفهموك ويرشدوك للصح . ونخص بالذكر المنسق للبرنامج أ.د. عدلي أنيس - استاذ بقسم الجغرافيا واستاذ ببرنامج المساحة ، ومنسق البرنامج وبيتعامل معاك من أول يوم ، اب لكل طلاب البرنامج ومستحيل يظلم طالب وبتلاقيه في اي وقت ، وكمان بيتواصل مع كل طلابه من خلال الواتس والموبايل علشان يحل مشاكلهم أول بأول ، انسان متواضع جدا في المقام الأول، وأستاذ واب بكل ما تحمل الكلمة من معنى . بيحاول بقدر المستطاع يوفرلك جو انك تتعلم صح ويحل مشاكلك ، ويوفرلك الأجهزة المساحية والدورات والكورسات ، أكيد لما تدخل البرنامج هتشوف ا.د. عدلي أنيس سليمان وهتتعامل معاه ووقتها هتعرف ان كلامنا دا بسيط جدا عنه.

أ.د. عدلي أنيس سليمان



في النهاية .. ادخل البرنامج ولا لأ ؟ 

الإجابة على السؤال دا من خلال تجميع ردود أفعال الكثير من الطلاب الموجودين في البرنامج ، البرنامج ممتاز جدا وأثبت نجاح هائل في السنوات السابقة  ، برنامج بيجمع بين الدراسة النظرية والدراسة العملية التطبيقية ، البرنامج بيخليك في هندسة مش مجرد كلام انت بتدرس برامج مساحية ونظم معلومات وتتعلم على أجهزة مساحية في الشارع ، وكمان تتدرب في هيئات وشركات زي المقاولين العرب وأوراسكوم ، والملاحة الجوية، وهيئة الاستشعار عن بعد .

ننصحك وبشدة لو حابب المجال متفوتش الفرصة انك تلتحق ببرنامج من أفضل البرامج في جمهورية مصر العربية  ، البرنامج من جامعة القاهرة ، يعني شهادتك وتعليمك وخبرتك تخليك مؤهل بقوة لسوق العمل في المجال دا .

..............

ماذا قال المتخصصون عن برنامج المساحة بجامعة القاهرة؟

سنعرض لحضراتكم بعض آراء الطلاب والمتخصصون في المساحة ونظم المعلومات الجغرافية من خلال استطلاع آرائهم عن البرنامج : 

١.برنامج أكاديمي على أعلى مستوى وفعلا متخصص وبيأهل الطالب بشدة في هذا المجال.

٢. رائع جدا اتعلمت المساحة ونظم المعلومات الجغرافية من اساتذة متخصصين وأنصح أي طالب بدخوله.

٣. برنامج اثبت جدارته وسط منافسة شديدة لكن تبقى جامعة القاهرة هي منبر العلم.

٤. الصراحة برنامج يجمع بين الدراسة النظرية والعملية والتطبيقية واستفدت كتير .

٥. كنت خايف في البداية لكن وجدت اهتمام واتعلمت صح وبانصح طلاب الثانوية العامة فكروا بجدية في النساحة 

٦. المساحة ونظم المعلومات الجغرافية مطلوبة جدا في سوق العمل ودا اللي دفعني ادخل البرنامج .

٧. لو عاوز تتعلم مساحة ونظم معلومات بجد مفيش أحسن من كلية الاداب جامعة القاهرة .

٨. اساتذة على أعلى مستوى وتدريب وأجهزة وكورسات ومتابعة .

٩. افضل برنامج مساحة بجد وهتتعلم جدا وهتتخرج ان شاء الله مؤهل للعمل .

١٠. المساحة ونظم المعلومات يبقى جامعة القاهرة ، قسم الجغرافيا، ليسانس المساحة ونظم المعلومات .

نتمنى أن ينال المقال اعجابكم ، الرجاء مشاركة المقال لتعم الفائدة على الجميع 

author-img
كوكب المنى

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent