التباين المكاني لإنتاج المحاصيل الستراتيجية في محافظة بغداد للمدة 2001- 2014م

 التباين المكاني لإنتاج المحاصيل الستراتيجية في محافظة بغداد للمدة 2001- 2014م




أطروحة تقدمت بها

آمال صباح حصن كاظم

إلى مجلس كلية التربية للعلوم الإنسانية - ابن رشد جامعة بغداد

وهي جزء من متطلبات نيل درجة دكتوراه فلسفة

في الجغرافية البشرية


بإشراف

الأستاذ الدكتور

سامي عزيز عباس العتبي


1439هـ - 2018م




المستخلص

  جاءت الفكرة الأولى لهذه الدراسة للكشف عن التباين المكان لإنتاج المحاصيل الستراتيجية في محافظة بغداد للمدة (2001- 2014م)، لما تواجهه المحافظة في الوقت الحاضر من تحدي غذائي بالغ الأهمية ومن أبرز ملامح هذا التحدي هو لصور إنتاجها الغذائي من محاصيل الحبوب التي لا تلبي احتياجات المحافظة، وهذا ما عزز التوجه نحو دراسة واقع وإمكانيات منطمة الدراسة من إنتاج المحاصيل الستراتيجية، وبيان مدى تأثير العوامل الجغرافية الطبيعية والبشرية في رسم صورة هذا التوزيع، إذ يؤدي بعضها دوراً إيجابياً لصالح العملية الإنتاجية، والبعض الآخر كان له دوراً سلبيا أمام تطوير الإنتاج والإنتاجية، من أجل إيجاد أفضل الحلول لمعالجة المشاكل والاختلالات التي يعاني منها القطاع الزراعي وخاصة ما يتعلق بتدني مستوى الانتاجيية الزراعية التي تعد من المؤشرات المهمة والأساسية لكفاءة أداء هذا القطاع، وتأتي هذه الدراسة لتشخيص مدى ما تعانيه المنطقة من تدني وتذبذب مستمرين، ومعرفة أسباب هذا التدني والتذبذب، وصولاً إلى إيجاد أفضل السبل لزيادة وتحسين الإنتاج والانتاجية والتي تعد من الأمور المهمة التي تستحق الدراسة والتحليل، للمحاولة في إيجاد حل هذه المشكلة وتشخيص أسبابها واقتراح الحلول المناسبة لعلاجها، فاشملت الدراسة أربعة محاصيل اثنان منها شتوية (القمح والشعير) واثنان صيفية (الذرة الصفراء وزهرة الشمس)، جميعها موزعة ضمن سبعة أقضية من أصل تسعة أقضية في منطقة الدراسة، وأجريت لكل محصول دراسة على مستوى القضاء من حيث المساحة والإنتاج والإنتاجية وبمدة زمنية  بلغت (14) سنة.

   وجاءت مشكلة الدراسة، لتتمثل بالتساؤلات الآتية:

1. هل للعوامل الجغرافية الطبعية والبشرية أثر في تباين زراعة المحاصيل الستراتيجية من حيث المساحات المزروعة وكمية الانتاج في اقضية محافظة بغداد؟ 
2. ماهي أهم المشاكل و المعوقات التي تواجه زراعة المحاصيل الستراتيجية في منطقة الدراسة، وماهي طرق معالجتها ضمن الإمكانات المتاحة في القضاء؟ 

 أما الهدف من هذه الدراسة، فتسعى هذه الدراسة إلى: 

1. تحديد نمط التوزيع الجغرافي للمحاصيل الستراتيجية في محافظة بغداد، ومعرفة أي المحاصيل أكثر انتشاراً في المحافظة ولماذا. 
2. معرفة تأثر التوزيع الجغرافي للمحاصيل بالظواهر الجغرافية الطبيعية والبشرية. 
3. حصرالمشكلات التي تواجه زراعة وإنتاج المحاصيل الستراتيجية في المحافظة واقتراح الحلول اللازمة والمناسبة لمعالجة المشاكل التي تواجه الإنتاج الزراعي في اقضية محافظة بغداد.

   أما فيما يخص مرحلة التحليل والمعالجة: والتي جاءت بعد مرحلة تبويب البيانات الخاصة بمساحة وإنتاج وإنتاجية المحاصيل الستراتيجية وبحسب الأقضية في محافظة بغداد للمدة (2014-2001)، وتم استخدام عدد من الأساليب الإحصائية فيها للوصول إلى نتائج أكثر دقة وتحاكي الحقائق الجغرافية، وإمكانية الإحاطة الكاملة بأبعاد المشكلة الجغرافية وإيجاد الحلول والنموذج المناسب لها، وانتقالها من التحليل الوصفي إلى التحليل الكمي الجغرافي، الذي يمثل ضرورة في التحليل الجغرافي الاقتصادي بما تظهره معاملات الارتباط من دقة في تحليل الظاهرة الجغرافية الزراعية إذ أن لتحليل الارتباط (بيرسون) وتحليل الانحدار الخطي المتعدد لقياس درجة اتجاه العلاقة الخطية كمياً بين متغيرين عرف الأول بالمتغير التابع (y) قيمة إنتاج المحاصيل الستراتيجية بالآف الدنانير ويمثل الظاهرة التي يدور البحث عنها، والآخر عرف بالمتغير المستقل ويمثل الظواهر المكانية المختلفة و يؤكد الحقائق الجغرافية، إذ تم إجراء الاختبار الأولي (x) المفسر للتأكد من صحة تحديد المتغيرات المستقلة (المفسرة) واحتمالية وجود علاقة مع المتغير التابع (الظاهرة المدروسة)، بعدها الانتقال إلى مرحلة التحليل الكمي الأساسي لتحليل البيانات، والذي تم عن طريق اختيار تحليل الانحدار الخطي البسيط (Simple Linear Regression Analysis) وتحليل الانحدار الخط المتعدد (Multiple Linear Regression)، وأظهر التحليل نماذج تحليلية متعددة تم اختيار النموذج الأمثل منها، لأكثر العوامل المؤثرة في الظاهرة المدروسة اعتماداً على مدى اجتياز النموذج للعديد من الاختبارات الإحصائية منها اختبار F-test واختبار t-test، والمتغيرات (y) وفقاً لمستوى المعنوية المطلوب، وأخيرأ للتأكد من قوة العلاقة بين المتغير المعتمد المستلة "المفسرة" للظاهرة المدروسة 

   اعتمدت الباحثة على قيمة معامل التحديد المتعدد للأنموذج (R. Square) والذي يمكن من خلاله تحديد المتغيرات المستقلة التي تؤثر على المتغير المعتمد (y) وبالتالي إمكانية إثبات الفرضية (فرضية البحث) من عدمها،  وجاء هذا التحليل الكمي بما يتيحه البرنامج الإحصائي SPSS من قنيات حديثة وعمليات متعددة، ومن ثم تم الاستعانة بالأرقام القياسية (Index numbers)  لمعرفة مدى ما يحصل من تغير (تغير نسبي) في قيمة الظاهرة المدروسة (الاسعار والكميات المنتجة من المحاصيل الستراتيجية)، لإجراء المقارنة لذلك التغير الحاصل في هذه الظواهر لغرض دراسة الواقع والتنبؤ والاستدلال عن المستقبل.

 وتوصلت الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات ومنها: 

- أظهر التحليل الكمي أن المتغيرات المستقلة المفسرة التي تم اختيارها في الدراسة وهي : 
(1 X المساحة و 2 X عدد العاملين  و 3 X تكاليف الإنتاج و 4 X عدد الريات و 5 X الطاقة الخزنية) تتفق ومنطق النظرية الجغرافية على وجود علاقة تأثير قوية على المتغير التابع (Y) قيمة إنتاج المحاصيل المدروسة القمح والشعير والذرة الصفراء وزهرة الشمس) في محافظة بغداد. 

- أظهر استخدام الأرقام القياسية المرجحة أن ما يتم انفاقه على استهلاك محاصيل الحبوب الستراتيجية قد زاد في سنة المقارنة 2014 ما نسبته بين (40 - 57%) أكثر من سنة الأساس (2001)، كما و يتضح أن هناك ارتفاع في أسعار إنتاج محاصيل الحبوب الستراتيجية بين سنة الأساس وسنة المقارنة بنسبة تتراوح ما بين (29 - 37%) إلى جانب طرح بعض المقترحات ومنها: 

- ضرورة التوسع في استخدام تقانات الري الحديثة ( تقانات الري بالرش والتنقيط) لما لهذه الأساليب من أهمية كبيرة في اقتصاد كمياٌت المياه والتقليل من الهدر الحاصل في المياه السطحية للمحافظة على خصوبة التربة ومنع تملحها.

- الحد من الزحف العمراني على حساب الأراضي الزراعية ومنع التوسع مهما كانت الظروف، وسن القوانين والتشريعات التي تمنع بصورة قاطعة إقامة المشاريع الاستثمارية الزراعية (كالمستودعات وحقول الدواجن وأحواض تربية الأسماك) فوق الأراضي الزراعية المنتجة، وإقامة هذه المشاريع في نطاق الأراض غير صالحة للإنتاج الزراعي والبعيدة عن مصادر المياه.

- ضرورة انتهاج الدولة لسياسة حماية المنتج (الحبوب)، عن طريق ايقاف الاستيراد الخارجي ودعم الإنتاج المحلي عن طريق الموازنة بين تكاليف إنتاج المحصول وتحديد أسعاره. 

  وارفقت الدراسة بخرائط توضيحية مسنودة بمجموعة من الجداول والأشكال البيانية التوضيحية، واستعملت فيها مصادر متعددة ومتنوعة أغنت هذه الدراسة، وختاماً، تمثل الدراسة إحدى الدراسات العلمية المتخصصة في الجغرافية الاقتصادية، أرجو أن تنال التوفيق العلمي. ومن الله التوفيق والسداد

THE SPATIAL VARIATION OF THE PRODUCTION OF STRATEGIC CROPS IN BAGHDAD GOVERNORATE FOR THE PERIOD (2001-2014)

A Dissertation Submitted by

AMAL SABAH HASSAN KADHIM

To the Council of College of Education Ibn Rushd - Baghdad University As a partial of Fulfillments For The Requirements to Award Ph.D. Degree in Humanity GEOGRAPHY

Supervised By

Prof. Dr. SAMI AZEEZ ABBAS AL–Autby


2018 A.M 1439 -  A.H







Abstract 

   The first notion of this study came to explore the spatial variance of strategic crops production in Baghdad governorate for the period (2001-2014) due to the very important food challenge confronted by the governorate at present. The most prominent features of this challenge are the deficiency in its food production of grain crops which do not meet the governorate needs, which promotes the orientation towards studying the reality and potentials of the study area of producing strategic crops, and manifesting the effect extent of physical and human geographic factors on drawing the image of this distribution, since some of them perform a positive role for the interest of the production process, and some others have a negative role against the development of production and productivity, in order to find the best solutions to solve the problems and dysfunctions suffered by the agricultural sector, especially in terms of low agricultural productivity level which is considered as one of the important and fundamental indicators of the performance efficiency of this sector. The current study came to diagnose the extent of the area suffering from continual decrease and fluctuation, and identifying the reasons behind this decrease and fluctuation, until arriving at finding the best means and methods to increase and improve production and productivity which are considered as important matters that deserve study and analysis, so as to try to solve this problem and diagnose the causes and suggest appropriate solutions to treat it. Thus, the study included of four crops, two of them winter crops (wheat and barley) and the other two summer crops (yellow corn and sunflower), all are distributed within seven districts out of nine districts in the study area. Each crop was studied at the district level in terms of area, production and productivity with period of (14) years. 

  The study problem came to represent the following questions: 

1. Do physical and human geographic factors have an impact on the variance of plating strategic crops with respect to the planted areas and the production quantity in the districts of Baghdad governorate? 2. What are the most important problems and obstacles confronting the agriculture of strategic crops in the study area? And what are the methods for treating them within the available potentialities in the district? As for the aim of this study, the current study endeavors to: 

1. Define the pattern of the geographic distribution of strategic crops in Baghdad governorate, and identify which crops are more prevalent in the governorate and why. 

2. Identify why the geographic distribution of crops are affected by the phenomena of physical and human geography. 

3. Confine the problems facing the agriculture and production of strategic crops in the governorate and suggest the necessary and suitable solution to treat the problems facing the agricultural production in the districts of Baghdad governorate. 

   As for the study analysis and statistical treatment: which came after the stage of classifying the data related to the area, production and productivity of strategic crops according to the districts in Baghdad governorate for the period (2001-2014), a number of statistical methods was used in it so as to arrive at more accurate results that simulate the geographic facts, the capability to fully encircle the dimensions of the geographic problem and find the solutions and the suitable model for it, and its transference from the descriptive analysis to the geographic quantitative analysis, to the quantitative analysis to represent a necessity in the economic geographic analysis with what the correlation coefficients show of accuracy in analyzing the agricultural geographic phenomenon, where the correlation analysis (Pearson coefficient) and the multiple linear regression analysis to measure the linear relation quantitatively between the dependent variable (y) which represents the phenomenon tackled by the research, and a group of independent variables (xi) affecting the studied phenomenon. The initial test was made to verify the validity of defining the independent (explaining) variables and the possibility of the presence of a relation with the dependent variable and the group of independent variables using the correlation coefficient (Pearson), afterwards the movement to the stage of the fundamental quantitative analysis to analyze the data by selecting the simple linear regression analysis and the multiple linear regression. The analysis showed multiple analytical models from which the optimum model was selected for the factors most affecting the studied phenomenon based on the extent of the model succeeding in several statistical test including the t-test and f-test, according to the required significance level. Finally, to verify the power of relation between the dependent variable (y) and the independent variable "explaining" the studied phenomenon, the researcher relied on the value of multiple regression analysis coefficient (R2) of the model through which we can define the independent variables affecting the dependent variable (y), consequently we can prove the (research) hypothesis from nonexistence. This quantitative analysis came with what the SPSS allowed of modern techniques and multiple processes. Then, the index numbers were utilized to identify the extent of the change (relative change occurring in the value of the studied phenomenon (the prices and the produced quantities of strategic crops) to conduct the comparison for that change occurring in these phenomena for the purpose of studying the reality and forecasting and inferring the future. The study arrived at a group of conclusions including: 

- The quantitative analysis showed that the explaining independent variables selected in the study:

(X1 the area, X2 the number of workers, X3 the production costs, X4 the number of irrigations, and X5 the storage capacity), correspond with C the logic of the geographic theory on the presence of a strong effect relationship on the dependent variable Y (the value of the production of the studied crops wheat, barely, corn and sunflower) in Baghdad governorate. 

- Using the likely index numbers showed that what was spent on consuming the strategic grain crops had increased in the comparison year 2014 with a percentage ranging between (40-57%) more than the base year (2001). Also, it was shown that there was an increase in the production prices of strategic grain crops between the base year and the comparison year by a ratio ranging between (29-37%). As for the most important suggestions confirmed by the study, they are as the following: 

* The necessity to expand in using modern irrigation techniques (irrigation techniques of drizzling and dripping) due to the great importance of these methods in economizing the quantities of water and decreasing the waste occurring in the surface water in order to maintain the soil fertility and prevent its salinity. 

* Limiting the urban crawling at the expense of agricultural lands, preventing the expansion whatever the circumstances, enacting laws and legislations that definitely prohibit the establishment of agricultural investment projects (such as warehouses, poultry fields, and fish ponds) over the productive agricultural lands, and establishing these projects within the range of lands unsuitable for agricultural production and far away from water resources. 

* The necessity for the State to adopt the product (grains) protection policy by stopping external importation and supporting the local production by the balance between the costs of harvest production and determining of its prices.

  Finally, the study was enclosed by illustrative maps backed with a group of illustrative tables and graphic figures. Various and different references were used to enrich this study. In conclusion, the study represents one of the scientific studies specialized in economic geography, so I hope that it will achieve the scientific success.








تحميل الأطروحة



     4shared

author-img
كوكب المنى

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent