المسار الوظيفي في مجال نظم المعلومات الجغرافية GIS Career

المسار الوظيفي في مجال نظم المعلومات الجغرافية GIS Career

المسار الوظيفي في مجال نظم المعلومات الجغرافية GIS Career


انهردا عاوز اكلمك عن الGIS Career ,او المسار الوظيفي في مجال نظم المعلومات الجغرافية..


ببساطة كدا هنشتغل ايه وايه المسارات الوظيفية المختلفة في نظم المعلومات الجغرافية، وايه المسارات الانسب حسب مجال الدراسة او التخصص العام.


بس عاوز اوضح نقطتين قبل ما نبدأ كلامنا:

النقطة الأولي، يعتبر العلم دا من العلوم المتشعبه نظرا لتداخله في مجالات كتير في الحياة عموما.. ودي نعمه طبعا لتنوع مجالات العمل في نظم المعلومات الجغرافية.


النقطة التانية، ان نظم المعلومات الجغرافية هو علم لتكامل تخصصات مختلفة ومش حكر علي تخصص معين ، هو مجال مفتوح للجميع . وعلي الرغم من كدا هي اسمها جغرافية، هههههه يارب بقي بلاش خناقات تاني.


المهم ندخل في الموضوع.. مجالات العمل في المجال متقسمة لعدة مسارات :

1- تجميع البيانات: 


المقصدو بيها العمل الميداني وتجميع البيانات من الحقل ,, وبيكون في طرق كتير لتجميع البيانات منها بالاستمارات الورقية Questionnaire لو بنعمل استطلاعات رأي Polling , او على خرائط ورقية بتحديث الظاهرات في الواقع على الخرائط،او الخرائط الرقمية على برامج تجميع البيانات الجغرافية على الموبيلات او التابلت..

المجال دا بيكون مفتوح لكل التخصصات، بس اهم حاجه على اللي بيتشغل هنا يكون عنده المعرفه بالخريطة علشان يعرف يستخدم خريطة ورقية في الميدان ويوجه الخريطة او انه يقدر يستخدم برامج المختلفة من تجميع او توقيع البيانات الجغرافية وطبعا دي مهارة متوفرة عند اي حد درس مبادئ جغرافيا او خرائط ..


الي جانب كدا في طرق لرفع البيانات بتكون متقدمة اكثر باستخدام اجهزة GPS عالية الدقة واجهزة مساحية .. ودي بتكون مناسبة لمتخصصين المساحة Surveying والرفع المساحي، الوظايف اللي من النوع دا بتكون مطلوبة في شركات ترسيم الخرائط الرقمية عالية الدقة لشركات اللي بتعمل الخرائط المستخدمه في الملاحة وغيرها من التطبيقات التي تتطلب توافر دقة عالية في البيانات ..


 

2- انتاج البيانات Data Production:

المسار دا متقسم لمجموعة مسارات فرعية وكل مسار منهم يعتمد على الخبرة والمعرفة وقوة كمل شخص في المجال.... 


أولا تقني نظم معلومات جغرافية GIS Technician:

التقني بيكون مهمته الاساسية هو ادخال البيانات المكانية على قواعد البيانات المكانية سواء من رسم او ترقيم Digitizing  او ادخال بيانات Data Entry للبيانات الوصفية .. وهي مرتبطة بشكل كبير بتحويل البيانات الي تم تجميعها من الميدان للشكل الرقمي على الخرائط، ومن المهارات الاساسية المطلوبة للوظيفة دي هي التعامل مع الخرائط الرقمية والالمام بالادوات المختلفة للترقيم وادخال البيانات.

الافراد المتميزين في الوظيفة دي هما اللي بيقدروا ينتجوا بيانات بجودة عالية وعندهم من الخبرة المناسبة لاستخادم الادوات المناسبة اللي تساعدهم في انجاز الشغل اسرع بنفس الجودة وأفضل.

أنسب التخصصات للمسمى الوظيفي دا هو الجغرافي .. مش شرط يكون دارس نظم معلومات جغرافية بشكل متقدم بس المهم يكون دارس جغرافيا (دارس الجغرافيا بوجه عام) وفاهمها كويس وبيعرف الادوات اللازمة للرسم وادخال البيانات. 


ثانيا، أخصائي نظم معلومات جغرافية GIS Specialist:

الأخصائي بيكون التدرج الطبيعي للتقني، بيقدر يقوم بكل الاعمال اللي بيقوم بيها التقني وزيادة عليها انه بيعرف يعمل Quality Control للبيانات وبيستخدم الTopology بشكل محترف, بالاضافة الي معرفته بطرق الQuery المختلفة , ومن المطلوب منه يعرف يكتب SQL Query لان في برامج بتعتمد على الاكواد زي MapInfo و SuperMap وغيرها..

بالاضافة لكدا بيكون مطلوب منه التعامل مع البيانات الوصفية وطرق حسابها المختلفة باستخدام معادلات وFunctions كتير.. بالاضافة الي انه بيعرف يكتب كود على خفيف في حالة انه عاوز يعالج البيانات او يعدل حاجات معينة سواء في البيانات المكانية او الوصفية.

أنسب التخصصات للمسمى الوظيفي دا هو متخصصي نظم المعلومات الجغرافية من خلفية جغرافية (دارسي الشعبات او الدبلومات بشرط يكون عندهم خلفية جغرافية), بس لازم يدعم خبرته بالكود والمعادلات اللي هيكون محتاجلها في شغله وعشان يقدر يكون مميز عن التقني ..


لحد دلوقتي كدا هنلاقي ان المسميات الوظيفية اللي فاتت هما الاساس في كل الشغل اللي جاي واللي بشغلهم هيتحدد كيفية استخدام البيانات دي في تطبيقات مختلفة.. 

يكفي اننا نعرف ان شركات الخرائط والبرمجيات العالمية اللي بتعتمد على خرائط رقمية في شغلها ورأس مالها واستثماراتها قائم على الوظايف اللي قلناها لحد دلوقتي .. ومن اشهر الشركات دي Google وكلنا عارفين Google Maps و  Google Earth, وغيرها كتير..



ثالثا، الكارتوجرافي:

الكارتوجرافي هو فنان الخرائط وهو الوحيد اللي في ايده يحبب الناس في الخريطة او يبعدهم عنها، عن طريق الالوان والرموز المستخدمة في الظاهرات على الخريطة، ومش اي حد يقدر يعمل Layout بيكون كارتوجرافي.. 

مفيش تخصص محدد للوظيفة دي غير المعرفة الكامله والشاملة بالخريطة ومحتواها واهمية محتواها اللي بيها يقدر يحدد شكل الخريطة، وطبعا يكون ملم بكل اشكال اخراج الخرائط في مجالات متعددة.

 ومن الاسألة المهمه اللي لازم اي كارتوجرافي يجاوب عليها قبل ما يخرج خريطة .... ايه البيانات اللي هعرضها في الخريطة؟ مين هيستخدم الخريطة دي؟ ايه موضوع او عنوان الخريطة؟ ازاي المستخدم هيستخدم الخريطة؟ وايه الابعاد المطلوب اخراج الخريطة بيها؟


وهنا بيكون في معادلة لابد من تحقيقها.. اللي هو: صعوبتها في بساطتها...


طبعا كلنا بنشوف الخرائط الي بتتنشر في الدوريات العلمية او المواقع الاجنبيه بتكون جذابة وبتشدنا اننا نقرهاا وبنكون مستمتعين بقرايتها .. هو دا المقصود بصعوبتها في بساطتها.

ويعتبر من اصعب انواع الخرائط هو الخرائط الجيومورفولوجية لكثرة كم المعلومات الي المفروض تعرضة .. ودا بيكون اصعب اختبار لاي كارتوجرافي انه يخرج خريطة جيومورفولوجية.


مطلوب من الكارتوجرافي انه يستخدم الالوان والرموز المناسبة، لكنه بيتميز لو طور من شغله وابتكر رموز جديدة تعبر عن الظاهرات المكانية بشكل افضل , او يجد اساليب متبكرة في طرق عرض الخرائط.


ملحوظة: في مسابقات بتتعمل في دول غربية في انتاج الخرائط وبيكون معاير الفوز فيها هي كم المعلومات المعروضة في الخريطة وسهولة قراءة الخريطة على غير المتخصصين.


وبوجه عام التخصص دا نادر الوجود في مصر وبلاد شمال افريقيا والشرق الاوسط، اتمنى اننا نشوف متميزين في المجال دا في بلادنا.


بعد كدا هنلاقي مسارات تانية بمستويات ومتطلبات مختلفة وهي:


3- التحليلات

4- التطوير او البرمجة

5- التدريس والتدريب

6- المجالات الهندسية

7- التوثيق:

8- الخبراء

9- المستخدم

10- الوظائف التكميلية




----------------

تحياتي ليكم وبالتوفيق للجميع.

محمد عبدالحميد

author-img
كوكب المنى

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent