اتجاهات التنمية المكانية للخدمات الصحية في محافظة بابل

 اتجاهات التنمية المكانية للخدمات الصحية في محافظة بابل




رسالة قدمت إلى مجلس كلية التربية للعلوم الإنسانية / جامعة بابل وهي جزء من متطلبات الحصول على درجة الماجستير في التربية / الجغرافية العامة



من قبل

قاسم نظام سامي عبد الأمير الربيعي


بإشراف



أ.د. عامر راجح نصر الربيعي



1442هـ - 2021م








المستخلص

    تعد الخدمات الصحية أحدى أهم الخدمات التي تقدمها كل منطقة لسكانها لتعلقها  بصحة الفرد بشكل مباشر، وقد تمنعه كمياً أو جزئياً عن العمل وتأثير ذلك على حركته بشتى صورها، وقد ركزت الدراسة بأهدافها ومناهجها على الكشف عن الاتجاهات المكانية لتنمية الخدمات الصحية في محافظة بابل من خلال دراسة واقع التوزيع الجغرافي للمؤسسات الصحية والكوادر الطبية والتمريضية فيها، فضلاً عن تقييم كفاءة تلك المؤسسات بالاعتماد على المعايير التخطيطية المحلية ومدى تلبيتها لاحتياجات السكان. إذ بلغ عدد المؤسسات الصحية في عموم  منطقة الدراسة (160) مؤسسة، وبواقع (15) مستشفى، و(116) مركزاً صحياً، و (21) عيادة طبية شعبية و (8) مراكز تخصصية. وتهدف الدراسة إلى تحديد الأماكن التي تعاني حرماناً من المؤسسات الصحية من أجل وضع خطط تنموية ورسم استراتيجيات من شأنها إعادة توزيع المؤسسات الصحية بشكل عادل بين الوحدات الإدارية بما يتوافق مع مراكز الثقل السكاني  وضمان حصول السكان على الخدمات بسهولة وأقل كلفة.

     واعتمدت الدراسة على المهيج الوصفي و التحليلي (النظامي) في معالجة البيانات التي تم الحصول عليها من المؤسسات الصحية في منطقة الدراسة، فضلاً عن البيانات المتعلقة  بالسكان. وتوصلت الدراسة إلى أن الخدمات الصحية في محافظة بابل تعاني من خلل واضح ناتج عن سوء التوزيع المكاني للمؤسسات الصحية والكوادر الطبية والتمريضية، وجاء توزيعها بشكل عشوائي، أي هناك تركز واضح في بعض الوحدات الإدارية وعوز وتشتت في الوحدات الإدارية الأخرى، كما بينت الدراسة أن المؤسسات الصحية الكبيرة تعاني من نقص في بعض  المراكز التخصصية وهذا يشكل ضغطاً إضافياً على المؤسسات الموجودة. وأوصت الدراسة على ضرورة توزيع المؤسسات الصحية والكوادر الطبية والتمريضية على وفق المعايير التخطيطية المعتمدة التي تساهم في تقديم خدمات صحية كفوءة للجميع، كما أوصت برفع مستوى الخدمات الصحية في المناطق التي تعاني من تدني مستوى الخدمات وخاصة المناطق الريفية من خلال رفع كفاءة تلك الخدمات في إنشاء مراكز صحية على وفق المعايير المعتمدة وزيادة الكوادر الصحية والتمريضية حسب المعايير التخطيطية بما يضمن تقديم خدمات صحية بشكل أفضل.




Spatial Development Trends of Health Services in Babylon Governorate



A Thesis Submitted to the Council of the College of Education for Human science, University of Babylon in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Education in General Geography



By


Qasim Nidham Sami Abdlameer Alrubaye



Supervised By


Prof.Dr. Amer Rajih Nasir Alrubaye



2021 A.D 1442 A.H


Abstract

   Health services are one of the most important services that each region Provides to its residents because it is directty related to the health of the individual. The study, with its objectives and curricula, focused on revealing the spatial trends for the development of health services in the province of Babylon by studying the peality of the geographical distribution of health institutions and their medical and nursing staff, as well as an assessment of the efficiency of these institutions based on local plamning standards and the extent to which they meet the needs of the population. The number of health imstivutions throughout the study area reached (160) institutions, (15) hospitals, (116) health centers, (21) popular medical clinics, and (8) specialized centers. The study aims to identify places that suffer from deprivation from health institutions in order to develop development plans amd draw strategies that would redistribute health institutions in a fair manner among aiministrative units in line with the population centers of gravity and to ensure that the population obtains services easily and at less cost.

  The study retied on the descriptive and systematic approach (analytical) in processing dats obtained from health institutions in the study area, as well as data related to the population. The study conctuded that health services in Babylon Governorate suffer from a clear defect resulting from the poor spatial distribution of health instinations and medical and mursing staff, and their distribution came randomly, that is, there is a clear concentration in some administrative units and lack amd dispersion in other administrative units, as the study showed thar large health instimsons suffer from a shortage in some specialized centers and this constitutes additional pressure on existing institutions. The study recommended the necessity of distributing health institutions and medical and nursing cadres in accordance with the approved planning standards that contribute to providing health services with efficient and good quality for all. It also recommended to raise the level of health services in areas that suffer from low levels of services, especially rural areas, by raising the efficiency of those services in establishing health centers according to approved standards and increasing health and nursing cadres according to planning standards to ensure better health services are provided.





تحميل الرسالة



  drive.google-download





قراءة وتحميل الرسالة


author-img
كوكب المنى

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent