U3F1ZWV6ZTIxMzgzNDc4MzQ4X0FjdGl2YXRpb24yNDIyNDUzMDg1MTg=
recent
جديد الموضوعات

ماجستير : مورفولوجية مدينة القائم pdf _ morphological AL-Qaim city

مورفولوجية مدينة القائم


رسالة تقدم بها 

محمود عكاش أحمد الكربولي 

إلى مجلس كلية التربية للعلوم الإنسانية - جامعة الأنبار 

وهي جزء من متطلبات نيل شهادة الماجستير آداب

في الجغرافية 



بإشراف 

الأستاذ المساعد الدكتور 

حسـن كشـاش عبـد الجنـابي 

ستجدون روابط تحميل الرسالة في الأسفل 


1432هـ  - 2011 م



مستخلص الرسالة باللغة العربية: 


  امتلكت مدينة القائم شخصيتها المورفولوجية الحالية من خلال تفاعل المراحل المورفولوجية التي مرت بها، مستفيدة من خصائص موضعها الطبيعية والبشرية، التي أبرزت استعمالات وظيفية ساهمت في خدمة سكان المدينة وإقليمها التابع لها، والتي أدت إلى تشخيص شخصية المدينة المورفولجية في كل مرحلة من المراحل المورفولوجية التي مرت بها من خلال التقنيات المستخدمة التي هيأت للإنسان الحضري التكيف في الظروف البيئية الموجودة. وقد ظهر أن المظهر المورفولوجي العام للمدينة قد اختلف من مرحلة إلى أخرى ليكون شاهداً على ما مرت به من تغيرات مورفولوجية ساعدت في كل مرحلة على النمو والتطور الذي كان أحد عوامله القرار الإداري، الذي أعطى المدينة مرتبة مركز ناحية ثم مركزاً للقضاء يحمل أسمها تبعه عامل آخر تمثل في موقعها الحدودي بين العراق وسوريا الذي أفادها في تطور وظيفتيها التجارية والخدمية اللتان دفعتا باتجاه نمو وظيفي وعمراني تناغم مع مجموع سكان المدينة وحاجة المناطق المجاورة، الذي أفرز وحدات معمارية اختلفت تصاميمها ومواد بناءها وامتداداتها الأفقية والعمودية من مرحلة إلى أخرى تبعاً للتطور التقني والحضري لمجتمع المدينة، وقد كان لصيغة النمو الشريطي الطولي مع محاور الشارعين الرئيسين أن امتدت المدينة لمسافة 7,5كم معتمدة منذ نشأتها على نظام الشوارع الشطرنجي الذي سمح إلى حد ما في أن تكون قطع الأراضي بمساحات هندسية متجاذبة مع الامتداد الطولي الذي كان له دوره في حرمان الأحياء البعيدة من المدينة من الخدمات العامة والمجتمعية التي توفرت في مركز المدينة التجاري والجزء القريب منه من الشارع الوسطي. 

   وقد كان بالإمكان للمدينة أن تبتعد عن شكلها الطولي إذ اعتمدت منذ مرحلتها المورفولوجية الأولى على مخطط عام master plan ينظم استعمالات أرضها ويتجاوز سكة الحديد التي عدت حداً لا يسمح للمدينة ان تمتد بالاتجاه الجنوبي، وعندما أعد للمدينة تصميم أساسي عام 1996 فإنه أقرّ واقع الحال الموجود فظلت المدينة في مظهرها المورفولوجي العام مدينة خطية طولية محصورة بين ظهيرها الزراعي في الشمال وسكة الحديد في الجنوب والحدود السورية غرباً. ولما كان هذا التصميم قد نفد فإن بالإمكان تجاوز الوضع المورفولوجي الموجود عندما يقوم فريق متنوع الاختصاصات بإعداد تصميم آخر يأخذ بنظر الاعتبار الوضع الاجتماعي العشائري لسكان المدينة والأرض التي يعيش عليها والإمكانيات الموجودة في الإقليم المجاور مع ضرورة الحفاظ على الثروة المتمثلة بالأراضي الزراعية في الشمال باعتبارها (نفط دائم). ويفضل في هذا المجال أن تحاط المدينة بحزام اخضر يحفظ لها مساحتها التي يجب أن لا تتعداها ويضمن لساكنيها المكان الذي يستعيدون فيه نشاطهم ويتنفسون من خلاله الهواء النقي .



morphological AL-Qaim city 




submitted by

Mahmood Akash ahmed al- kahrboly


To the council of the college of education- university of AL-Anbar in partial fulfillment of requirement for the degree of the arts master in geography



Supervised by :

Assist. Prof. Dr.

Hasan kshash al-janabi 



1432 H 2011 A.C



Abstract 


  AL- Qaim has gained its current morphological status throughout the interaction of the successive morphological stages it passed through. It has benefited from the natural and human characteristics of its location that foreground functional uses which contributed in serving the people of this city and is affiliated regions . these uses have identified the morphological character of the city in each of the morphological stages it passed via the techniques that endowed its inhabitants the ability to adapt with the existing environmental conditions . 

   Its was clear that the general morphological shape of the city differed from stage to another so as to an evidence of the morphological changes it passed through . these morphological changes helped growth and development in each stage . one of the parameters of development was the administrative decree that gave the city the rank of centre of a county then centre of a province carrying its name. the second parameter was represented by its on boarder location between Iraq and Syria which helped in the development of its trading and service function that pushed forward function and construction development suitable to the total of inhabitants of the city and the needs of the nearby regions . The constructive development established housing units with different designs building materials and vertical and horizontal expansions from a stage to another based on the urban and technical development of the population of the city . 

  The liner strip from of development on both sides of the two main streets in the city helped in extending the city into a distance of 7.5Kms depending (since it foundation )on the chess scheme of the street design which allowed, to an extent, to make an extension which had a role in depriving remote districts of the public social service available in the centre of the business city ant the part very close to the central street. 

   The city could have deviated from its linear shape should it depended, since its first morphological stage, on a master plan organizing land uses and encompassing the railway that represents a restriction on the expansion towards the south. 

  When the master plan of the city was prepared in 1996, it kept the existing stage. As a linear city contained between its agricultural background in the north and the railway in the south and Syrian borders to the west. Since this design was implement the existing morphological state can be overcome if the a team of diverged specializations would prepare another design that takes into account the tribal social condition of the city inhabitants and the land they live on as well as the available capabilities in the nearby regions providing that the fortune represented by agricultural lands in the north being (a continuous oil ) should be surrounded by a green strip that preserves its area which it should not exceed and guarantee for its inhabitant the space that helps them restore their activities and breath fresh air. 

روابط تحميل الرسالة 
لا تنسى مشاركتنا برأيك في التعليقات 
تحميل من

↲                       mediafire

↲                           top4top

الاسمبريد إلكترونيرسالة