U3F1ZWV6ZTIxMzgzNDc4MzQ4X0FjdGl2YXRpb24yNDIyNDUzMDg1MTg=
recent
حصريات

التصحُر وأثره على النشاط الزراعي في ريف قضاء الفلوجة مقاطعة (5) النساف

التصحُر وأثره على النشاط الزراعي في ريف قضاء الفلوجة

مقاطعة (5) النساف 



رسالة تقدم بها 

عدنان نعمة حسين حمادي المحمدي 



إلى مجلس كلية الآداب - جامعة الأنباروهي جزء من متطلبات

نيل درجة الماجستير آداب في الجغرافية 


بإشراف 

الأستاذ المساعد الدكتور

كمال صالح كزكوز العاني

1432هـ  - 2011م



 
 

 
 

المستخلص 

   تعد مشكلة التصحر من المشاكل الخطيرة التي تعاني منها أغلب دول العالم ولا سيما الدول التي تقع ضمن المناطق الجافة وشبه الجافة ومن بينها منطقة الدراسة. بسبب عوامل طبيعية وبشرية تضافرت فيما بينها، لتكوّن هذه المشكلة التي تعد من أخطر المشاكل على النشاط الزراعي في منطقة الدراسة، لذا جاءت هذه الدراسة بهدف الكشف عن الأسباب والعوامل التي تقف وراء هذه المشكلة. إذ تبين أن للعوامل الطبيعية دوراً مؤثراً في نشوء هذه الظاهرة والمتمثلة بالبنية الجيولوجية والسطح والمناخ والتربة والموارد المائية و النبات الطبيعي فكلها عوامل لها دور في تفاقم مشكلة التصحر. تضافراً مع العوامل البشرية والمتمثلة بسوء استخدامات الري والنمو السكاني وقلة المبازل والرعي الجائر والملكية ودورها في تفتيت الأراضي الزراعية، إذ إن قلة المبازل وسوء استخدام مياه الري واستواء السطح مع ارتفاع درجات الحرارة ولا سيما في فصل الصيف كلها عوامل اجتمعت فيما بينها لنشوء ظاهرة الملوحة التي تعد من أخطر مظاهر التصحر في منطقة الدراسة. 

  زيادة على الأساليب المتبعة في العمليات الزراعية ولا سيما استخدام التبوير وقلة الدورات الزراعية والاستخدام غير الأمثل للأسمدة واستخدام المياه الباطنية ومياه المبازل في العمليات الزراعية وأساليب الحراثة والري غير المقنن، وتوسع الزراعة الصيفية، كل هذه العوامل أدت إلى توسع ظاهرة الملوحة، إذ بلغت مساحة الأراضي المتصحرة بفعل تلك الظاهرة (10511.825 دونماً) وبنسبة (90%) من مجموع المناطق المتصحرة وبنسبة (58.5%) من مساحة منطقة الدراسة، كما إن منطقة الدراسة تعاني خطر التوسع العمراني الذي يعد من اخطر مظاهر التصحر، لأنه لا يمكن استصلاحه، زيادة على كونه يتجه نحو الأراضي الخصبة بجانب نهر الفرات. وعلى الرغم من انخفاض المساحات المتصحرة بسبب الملوحة في تلك المناطق إلا إن زيادة عدد الأسر ومن ثم زيادة عدد الوحدات السكنية أدى إلى زيادة مساحة التوسع العمراني على حساب الأراضي الزراعية إذ بلغت مساحة التوسع العمراني (1144.644 دونما) وبنسبة (10%) من مساحة الأراضي المتصحرة وبنسبة (6.4%) من مساحة منطقة الدراسة ومما تقدم فان منطقة الدراسة تعاني من مظهرين من مظاهر التصحر تعد من أخطر المشاكل التي تهدد النشاط الزراعي في منطقة الدراسة.

   لذا لابد من اتخاذ الأساليب والطرق الكفيلة واللازمة في الحد من هذه الظاهرة، كما أن هذه الأساليب والوسائل لا يمكن أن تحقق أهدافها بدون الأجهزة والمعدات والخبرات العلمية والإمكانيات المادية فضلاً عن تعاون أجهزة الدولة بهدف الحد من هذه المشكلة الخطيرة ولا سيما أن منطقة الدراسة تعد من مناطق السهل الفيضي ووقوعها على يمين الفرات، لذا لابد من اتخاذ الإجراءات اللازمة بهدف استثمار هذه الأراضي في النشاط الزراعي وتوسع الرقعة الزراعية وتراجع المساحات المتصحرة.  
الباحث



THE DESERTIFICATION AND ITS EFFECT
ON THE AGRICULTURAL ACTIVITIES IN
THE RURAL AREAS OF FALLUJAH
District (5) -Al-Nasaf



A study Submitted by

ADNAN NE'MA HUSSEIN HUMMADI 
AL-MIHIMDY


To the Council of The College of Art –University of AL-Anbar in partial fulfillment of Requirements for the degree of the arts master in Geography.



Supervised by:

Assist.Prof.Dr.

Ph.D.: KAMAL SALIH GAZGOOZ AL-ANI


1432 H     2011 A.C



Abstract 

  The problem of Desertification is considered one of the most dangerous problems that threaten most countries of the world, especially those located in the desiccated and semi-desiccated areas including the study zone. This problem is created due to natural and human factors which combine together to form it. It is considered one of most dangerous problems on the agricultural activity in study zone.

  This study aims to explain the reasons and factors that cause the desertification. It is clear that the natural factors have an effective role in the evolution of this phenomenon represented in the geological structure, surface, climate and earth. All these factors combined with human factors like the misuse of irrigation methods, population growth, lack of drainage systems, bad grazing and possession and its effect on agricultural land, have an important role in aggravating the problem of desertification. The lack of drainage systems and misuse of irrigation water as well as surface levelness with the high temperatures especially in summer season, all of these factors combined the create saltiness phenomenon which is considered one of dangerous aspects of desertification in the study zone. In addition to the methods used in agriculture like uncultivation , lack of agricultural courses, and misuse of fertilizers, use of underground water and drainage water, methods of plowing and unplanned irrigation as well as the effect of summer cultivation; all these factors cause in expansion of saltiness phenomenon. In the view of the fact, the area of lands suffer from desertification because of saltiness reach 10511,825 2 Abstract donems rating 90.18% of all of deserted lands and 58% of the area of the study zone.

   The study zone suffer from the danger of constructional expansion which is considered one of the dangerous aspects of desertification as the deserted land cannot be reclaimed, moreover, the desertification turns toward the fertile lands especially those adjacent to the river Euphrates. In spite of the littleness of the deserted lands due to saltiness in these areas, however, the increase in population led to increase in housing units which in turn led to expansion of constructional areas at the expense of the cultivated lands. The area of the constructional expansion has become 1,44,644 donems rating 9,82% of area of the deserted lands and 6,4 of the area of study zone.

   As we have already mentioned, the study zone suffer from two aspects of desertification. These aspects are considered the most dangerous problems confronting the agricultural activities in the study zone.

   In consequence of that, we must adopt the necessary and ensuring methods to restrict the desertification phenomenon. These methods, however, cannot achieve its goal without using the tools, equipment, scientific experiences, financial possibilities, in addition to the cooperation of concerned Government offices as the study zone is part of the Sedimentary Plain located to the right side of the river Euphrates. So we must take the necessary measures to invest these lands in agricultural activities and expanding the agricultural area to confine the deserted lands.



للتحميل اضغط        هنا   أو   هنا



للقراءة و التحميل اضغط     هنا


ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة